Toimintakertomus 2021

LAUTTASAAREN KANSALLISET SENIORIT RY
VUOSIKERTOMUS VUODELTA 2021

Yleistä

Koronaepidemia on edelleen vaikuttanut myös meidän yhdistyksemme toimintaan. Vaikka useita tapahtumia ja kokoontumisia jouduttiin perumaan, saatoimme pitää alkuvuoden kolme jäsentilaisuutta etänä ja loppukeväästä ja alkusyksystä pääsimme tapaamaan kasvokkain. Yhdistyksen kokoontumispaikka oli kirkon väistötilojen sali Heikkiläntie 7:ssä.

Yhdistys kuuluu Kansallinen senioriliitto ry:hyn ja Helsingin kansallinen senioripiiri ry:hyn. Kansallinen senioriliitto ry huolehtii edunvalvonnastamme ja toimittaa jäsenlehteämme Patinaa.
Kansallisen senioriliitto ry:n ja Helsingin kansallisen senioripiiri ry:n normaaliin toimintaan kuuluvia erilaisia ulkomaan matkoja ei ole voitu järjestää, mutta piiri järjesti syksyllä Etelä-Pohjanmaan matkan. Luento- ja koulutustilaisuuksia on pyritty järjestämään etänä. Kansallisen senioriliitto ry:n vuosina 2019-2021 toteutettava Rohkeasti seniori -hanke jatkui.

Hallinto

Vuonna 2021 hallitukseen kuului puheenjohtajan lisäksi kahdeksan jäsentä:
Sirpa Asko-Seljavaara, puheenjohtaja
Asko Hynynen, varapuheenjohtaja, kotisivujen päivittäjä
Aira Calonius, kulttuurivastaava
Riitta Lehtovirta, jäsenvastaava
Kirsti Peuralinna, emäntä
Merja Rikka, kirjanpitäjä
Karita Saxén, taloudenhoitaja
Tuula Sivenius, kulttuurivastaava
Elisa Stenvall, sihteeri

Hallitus kokoontui vuoden aikana yhdeksän kertaa, joista kolme kertaa etänä. Hallitus suunnitteli ja päätti yhdistyksen varsinaisten kokousten ja jäsentapaamisten ohjelmasta sekä teatteri- ja retkikohteiden ohjelmasta ja vastasi niiden toteuttamisesta. Hallitus vastasi myös yhdistyksen kerhotoiminnasta. Kymmentä vuotta vanhemmat säilytettävät asiakirjat säilytetään Porvarillisen työn arkistossa Espoossa.

Kevätkokouksessa puheenjohtaja Sirpa Asko-Seljavaara ojensi Kansallisen senioriliiton myöntämät liiton 50-vuotisjuhlamitalit Kari Harjulalle, Leena Konkolalle, Sirkka-Liisa Koskiselle, Tuula Siveniukselle ja Orvokki Willbergille.

Jäsenistö

Yhdistyksen jäsenmäärä oli vuoden lopussa 179. Jäsenmäärä kasvoi ilahduttavasti, sillä edellisen vuoden lopussa jäseniä oli 145. Naisia jäsenistä on 156 ja miehiä 22, yhden sukupuolesta ei ole tietoa. Lakelaisten keski-ikä on 78 vuotta, Kansallisen senioriliiton jäsenten keski-ikä on 77 vuotta.

Sääntömääräiset kokoukset

Yhdistyksen kevätkokous siirrettiin koronatilanteen takia pidettäväksi vasta 13.9.2021.  Puheenjohtajaksi valittiin Orvokki Willberg ja sihteeriksi Elisa Stenvall. Kokoukseen osallistui 37 jäsentä.
Syyskokous pidettiin 8.11.2021. Puheenjohtajaksi valittiin Kari Harjula ja sihteeriksi Elisa Stenvall. Kokoukseen osallistui 68 jäsentä.

Kuukausitapaamisten ja varsinaisten kokousten ohjelmat

Tammi- helmi- ja joulukuun tapaamiset jouduttiin perumaan koronatilanteen takia.
1.3.  kuukausitapaaminen etänä
Keskustelua jäsenten kanssa.

12.4. kuukausitapaaminen etänä
Helsingin kaupunginvaltuuston jäsen, sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntija Seija Muurinen kertoi ajankohtaista ikääntyneiden palveluista Helsingissä.

10.5. kuukausitapaaminen etänä
Mirja Reijonen Helsingin luonnonsuojeluyhdistyksen retkijaostosta kertoi Lauttasaaren kasvistosta. Mukana kasviharrastajat Christina Lindén ja Leena Mikola.

13.9. sääntömääräinen kevätkokous
Päätoimittaja, kirjailija Pete Suhonen kertoi Lauttasaari-lehdestä ja uudesta romaanistaan Naiset kuin muuttolinnut.

11.10. kuukausitapaaminen
Nordic Healthin Arno Parviainen kertoi ikäihmisten kehonhuollosta.

8.11.  sääntömääräinen syyskokous
Timo Soini kertoi urastaan ja elämästään muistelmateoksensa Yhden miehen enemmistö pohjalta.

Muu toiminta

14.6., 12.7. (Paseo) ja 16.8. (Paviljonki) kahvilakävelyt
19.10. Itä-Helsingin retki
30.10. teatteriesitys
 -Helsingin kaupunginteatterin Baskervillen koira
27.11. musikaali
 -Helsingin kaupunginteatterin Niin kuin taivaassa
11.12. joulukonsertti
 -Musiikkitalossa Tuliset tenorit, suloiset sopraanot

Kerhotoiminta

Ohjattua vesivoimistelua Liikuntaviraston Kampin uimahallissa kerran viikossa kahdelle ryhmälle syyskaudella.
Lihaskunto- ja kehonhuoltoryhmät EasyFit-salissa keväällä ja syksyllä, kaksi ryhmää.
Puistojumppaa kesä- ja elokuussa.

Käyntejä Laken tapahtumissa oli 1022.

Osallistuminen Helsingin kansallisen senioripiiri ry:n toimintaan

Helsingin kansallisen senioripiiri ry:n hallitukseen kuului puheenjohtaja Sirpa Asko-Seljavaara. Helsingin kansallisen senioripiiri ry:n kevät- ja syyskokoukseen osallistuivat Lauttasaaren kansalliset seniorit ry:n kevätkokouksessaan valitsemat edustajat puheenjohtaja Sirpa Asko-Seljavaara, Aira Calonius, Merja Rikka ja Elisa Stenvall.

Talous

Lauttasaaren kansalliset seniorit ry:n yhdistyksen vuoden 2021 varsinaisiksi toiminnantarkastajiksi oli valittu Marja-Liisa Pakaslahti ja Orvokki Willberg, varatoiminnantarkastajiksi Maija-Liisa Haavisto-Hyvärinen ja Leena von Hertzen.

Yhdistys teetti Ifolorilla vuoden 2022 kalenterin, johon varapuheenjohtaja Asko Hynynen otti Lauttasaari-aiheiset valokuvat. Kalenterin painosmäärä oli 51 kappaletta.

Kokouksissa ja kuukausitapaamisissa ei koronatilanteen takia kerätty kahvirahaa, vaan yhdistys kustansi tarjoilun. Hallituksen jäsenille ja vieraileville esiintyjille ei maksettu kokous- eikä esiintymispalkkioita.

Yhdistyksen taloudellinen tilanne käy selville tuloslaskelmasta 1.1.˗31.12.2021 ja taseesta 31.12.2021.

Lauttasaaressa 7.3.2022

Lauttasaaren kansalliset seniorit ry:n hallitus