Toimintakertomus 2019

LAUTTASAAREN KANSALLISET SENIORIT RY
VUOSIKERTOMUS VUODELTA 2019

1. Yleistä
Lauttasaaren kansalliset seniorit ry täytti 40 vuotta vuonna 2019.
Yhdistyksemme kuuluu Kansallinen senioriliitto ry:hyn ja Helsingin kansallinen senioripiiri ry:hyn.

Kansallinen senioriliitto ry huolehtii edunvalvonnastamme ja toimittaa jäsenlehteämme Patinaa. Kansallinen senioriliitto ry ja Helsingin kansallinen senioripiiri järjestävät erilaisia sekä kotimaan että ulkomaan matkoja. Lisäksi Kansallinen senioriliitto ja Helsingin kansallinen senioripiiri järjestävät senioreille tarkoitettuja luento- ja koulutustilaisuuksia. Vuoden teemana oli ” Rohkeasti seniori”.

2. Hallinto
Vuonna 2019 kuului hallitukseen 7 varsinaista jäsentä:
Sirpa Asko-Seljavaara  puheenjohtaja
Asko Hynynen, varapuheenjohtaja ja nettivastaava
Leena Konkola, taloudenhoitaja
Kari Harjula, jäsenrekisterivastaava
Satu Pekola, varajäsenrekisterivastaava
Tuula Sivenius, kulttuurivastaava
Kirsti Peuralinna, emäntä
Orvokki Willberg, sihteeri

Hallitus kokoontui vuoden aikana 9 kertaa. Hallitus suunnitteli ja päätti yhdistyksen varsinaisten kokousten ja jäsentapaamisten ohjelmasta sekä tutustumis- ja retkikohteiden valinnasta sekä vastasi niiden toteuttamisesta. Kokouksissa ja kuukausitapaamisissa tarjottu kahvi ostettiin Lauttasaaren seurakunnan kirkkokahvilasta. Kahvileivät emäntä hankki ulkopuoliselta toimittajalta. Hallituksen jäsenille ja vieraileville esiintyjille ei maksettu kokous- eikä esiintymispalkkioita.
Yli kymmenen vuotta vanhemmat säilytettävät asiakirjat säilytetään Espoossa Porvarillisen työn arkistossa.

3. Jäsenistö
Yhdistyksen jäsenmäärä 31.12.2019 oli 157. Jäsenmäärä kasvoi vuoden aikana 9 henkilöllä. Osallistuminen 7.9.2019 Lauttasaaripäivien katujuhlaan Tallbergin Puistotiellä toi yhdistykselle näkyvyyttä ja uusia jäseniä.

4. Sääntömääräiset kokoukset
Yhdistyksen kevätkokous pidettiin 11.3.2019. Puheenjohtajaksi valittiin Eeva-Liisa Moilanen ja sihteeriksi Orvokki Willberg. Kokoukseen osallistui 47 yhdistyksen jäsentä.
Syyskokous pidettiin 11.11.2019. kokouksen puheenjohtajana toimi Ulla-Maija Urho ja sihteerinä Orvokki Willberg. Kokoukseen osallistui 65 jäsentä.

5. Kuukausitapaamisten ja varsinaisten kokousten ohjelmat
14.1. Kuukausitapaaminen. Leela Peuralinna kertoi mitä tarkoittaa Mindfulness.
11.2. Kuukausitapaaminen. Professori emeritus Matti Uusitupa kertoi ravitsemuksesta ja aineenvaihduntataudeista.
11.3. Kevätkokous. Kevätkokouksen aluksi Lauttasaaren kokoomuksen puheenjohtaja ja  eduskuntavaaliehdokas Mia Nygård kertoi eläkeläisten toimeentulosta.
8.4. Kuukausitapaaminen. Tiina Etelämäki Enter Ry:stä kertoi mitä digitaitoja senioreilla tulee  olla ja mistä saa opastusta. Kristiina Siikala Finanssialan Keskusliitosta kertoi, miten seniorit hoitavat pankkipalvelunsa. Tilaisuudessa oli myös kevään arpajaiset.
13.5. Kuukausitapaaminen. EU Komission puheenjohtaja Junckerin  erityisneuvonantajatiimissä työskentelevä Aura Salla, joka oli myös yksi EU parlamentti  vaalin Suomen ehdokas kesällä 2019, kertoi  meille EU:n  ajankohtaisista asioista.
9.9. Kuukausitapaaminen. Geriatrian dosentti, THL:n ikäihmisten palvelut osaston johtaja  Harriet Finne-Soveri kertoi meille ikäihmisten hoidosta.
14.10. Kuukausitapaaminen. Meikkitaiteilija Raili Hulkkonen kertoi meille miten säilyttää  kauneutemme. Tilaisuudessa oli myös arpajaiset.
11.11. Syyskokous. Ennen kokousta kansanedustaja Ben Zyskowicz kertoi ajankohtaiset poliittiset kuulumiset.
9.12. Puurojuhla. Tilaisuuden aluksi Lauttasaaren Musiikkiopiston viulunsoiton opettaja Hanna  Holma soitti meille. Kirkkoherra Juha Rintamäki oli toivottamassa meille hyvää joulua. Esiintymisten jälkeen nautimme yhdistyksen tarjoaman joulupuuron ja torttukahvit.  Lauttasaari-Seuran kaavoitus ympäristö- ja liikennetyöryhmän puheenjohtaja Katri Penttinen kertoi Lauttasaari-barometri 2019 tuloksista. Esityksen jälkeen lauloimme yhdessä joululauluja.

Muu toiminta
7.1. Vanhusten viikon tapahtuma Lauttiksen seurakunnan tila paikalla 10 henkeä.
21.1. Tutustuminen Eduskuntaan, paikalla 40 jäsentä
16.2. Yhdistyksen 40-vuotisjuhla Lauttasaaren kirkossa. n. 80 jäsentä.
27.2. Tutustuminen Rahamuseoon, mukana 17 jäsentä.
15.3. Kaupunginteatteri ”parasta elämässä” näytelmä. Osallistujia 12.
29.3. Amos Rex; Magritte näyttely. Osallistujia 42 jäsentä.
13.4. Teatteri Avoimet ovet ” Niskavuori: Loviisa ja Heta”. Osallistujia 14.
26.4. Ateneum; Frantisek Kupka näyttely. Osallistujia 30 jäsentä.
6.5. Seniorikävely Mustikkamaalle. Osallistujia 15 jäsentä.
3.6. Retki, kartanokierros Mäntsälään. 39 osallistujaa.

Kesäkävelyt Lauttasaaren kahviloihin: 19.6. kahvila Puhuri, 17.7. Kahvila Kasinonranta, 18.8. Kahvila Paseo. Osallistujia keskimäärin 16/kahvila.

27.9. Afternoon Tea Kämp. Osallistujia 24.
12.10.  Teatteri Avoimet ovet ” Villahousuhäpeä” näytelmä 12 osallistujaa.
25.10.  Rex Birger Carlstedt -näyttely. Osallistujia 25.
8.11. Ryhmäteatteri ”Onnellisten saari” näytelmä. Osallistujia 16.
30.11.  Kansallisteatteri ”Sapiens”. Osallistujia 20.
4.12.  Savoy-teatteri Eino Grön-konsertti. Osallistujia 11.
14.12.  Musiikkitalo Valkea Joulu-konsertti. 19 osallistujaa.

7. Kerhotoiminta
Ohjattua vesivoimistelua Liikuntaviraston Kampin uimahallissa kerran viikossa kahdelle ryhmälle kevät- ja syyskaudella.19 + 14 tapaamista, n. 18 osallistujaa /kerta (8+10).

Kuntosali, 16 tapaamiskertaa, 13 osallistujaa/kerta.

Muistikerho jatkoi toimintaansa kokoontuen joka toinen viikko Sirkka-Liisa Koskisen vetämänä.

8. Osallistuminen Helsingin kansallisen senioripiiri ry:n toimintaan.
Helsingin kansallisen senioripiiri ry:n hallitukseen kuului puheenjohtaja Sirpa Asko-Seljavaara.
Helsingin kansallisen senioripiiri ry:n kevät- ja syyskokouksessa edustivat Lauttasaaren kansalliset seniorit ry:n yhdistyksen kevätkokouksessaan tehtäviin valitut edustajat.

9. Talous
Lauttasaaren kansalliset seniorit ry:n yhdistyksen vuoden 2019 varsinaisiksi toiminnantarkastajiksi on valittu Leila Säde ja Juhani Mäntykoski ja varatoiminnantarkastajiksi Pekka Kyröhonka ja Anneli Dahlberg-Lahtinen. Yhdistyksen taloudellinen tilanne käy selville tuloslaskelmasta 1.1. - 31.12.2019 sekä taseesta 31.12.2019.

Lauttasaaressa 4.2.2019
Lauttasaaren kansalliset seniorit ry:n hallitus