Toimintakertomus 2020

LAUTTASAAREN KANSALLISET SENIORIT RY
VUOSIKERTOMUS VUODELTA 2020

Yleistä

Koronaepidemia on suuresti vaikuttanut myös meidän yhdistyksemme toimintaan. Useita tapahtumia ja kokoontumisia on jouduttu perumaan eikä yhdistyksemme jäsenmäärä ole päässyt kasvamaan. Yhdistyksen vakiintuneesta kokoontumispaikasta Lauttasaaren kirkon seurakuntasalista jouduttiin syksyllä luopumaan kirkon peruskorjauksen takia, mutta uudeksi kokoontumispaikaksi saatiin kirkon väistötilojen sali Heikkiläntie 7:stä.

Muistikerhon pitkäaikainen vetäjä Sirkka-Liisa Koskinen valittiin yhdistyksen kunniajäseneksi.

Yhdistys kuuluu Kansallinen senioriliitto ry:hyn ja Helsingin kansallinen senioripiiri ry:hyn. Kansallinen senioriliitto ry huolehtii edunvalvonnastamme ja toimittaa jäsenlehteämme Patinaa.

Kansallisen senioriliitto ry:n ja Helsingin kansallisen senioripiiri ry:n normaaliin toimintaan kuuluvia erilaisia kotimaan ja ulkomaan matkoja ei ole voitu järjestää. Luento- ja koulutustilaisuuksia on pyritty järjestämään etänä. Kansallisen senioriliitto ry:n vuosina 2019¬2021 toteutettava Rohkeasti seniori -hanke jatkui.

Hallinto

Vuonna 2020 hallitukseen kuului seitsemän varsinaista jäsentä:

Sirpa Asko-Seljavaara              puheenjohtaja
Asko Hynynen                           varapuheenjohtaja
Satu Pekola                                jäsenkirjuri (eronnut hallituksen jäsenyydestä 19.8.2020)
Kirsti Peuralinna                        emäntä
Karita Saxén                               taloudenhoitaja
Tuula Sivenius                            kulttuurivastaava
Riitta Lehtovirta                         sihteeri (7.9. alkaen myös jäsenkirjuri)

Hallitus kokoontui vuoden aikana yhdeksän kertaa. Hallitus suunnitteli ja päätti yhdistyksen varsinaisten kokousten ja jäsentapaamisten ohjelmasta sekä tutustumis- ja retkikohteiden ohjelmasta ja vastasi niiden toteuttamisesta. Hallitus vastasi myös yhdistyksen kerhotoiminnasta. Kokouksissa ja kuukausitapaamisissa tarjottu omakustanteinen (kolme euroa / jäsen) kahvi ostettiin Lauttasaaren seurakunnan kirkkokahvilasta. Kahvileivät emäntä hankki ulkopuoliselta toimittajalta. Hallituksen jäsenille ja vieraileville esiintyjille ei maksettu kokous- eikä esiintymispalkkioita. Kymmentä vuotta vanhemmat säilytettävät asiakirjat säilytetään Porvarillisen työn arkistossa Espoossa.

Jäsenistö

Yhdistyksen jäsenmäärä 31.12.2020 oli 145. Uusia jäseniä tuli 10, mutta jäsenmäärä väheni 12 henkilöllä. Koronapandemian aikaiset rajoitukset yhdistyksemmekin toimintaan todennäköisesti vaikuttivat siihen, että uusia jäseniä ei juuri saatu.

Sääntömääräiset kokoukset

Yhdistyksen kevätkokous pidettiin 9.3.2020. Puheenjohtajaksi valittiin Kari Harjula ja sihteeriksi Orvokki Willberg. Kokoukseen osallistui 49 jäsentä.

Syyskokous pidettiin 9.11.2020. Puheenjohtajaksi valittiin Kari Harjula ja sihteeriksi Riitta Lehtovirta. Kokoukseen osallistui 31 jäsentä ja yksi ei-jäsen läsnäolo- ja puheoikeudella.

Kuukausitapaamisten ja varsinaisten kokousten ohjelmat

13.1. kuukausitapaaminen
Finanssiala ry:n viestintä- ja yhteiskuntasuhteiden johtaja Tuomo Yli-Huttu kertoi kirjastaan Presidentti ja porvarivalta

10.2. kuukaustapaaminen
Apteekkari Sirpa Peura kertoi apteekkien merkityksestä ja lääkkeistä.

9.3. sääntömääräinen kevätkokous
Arkkitehti Paula Kinnunen kertoi Lauttasaaren kaavoituksesta.

Muut kevään kuukausitapaamiset peruttiin koronapandemiatilanteen takia.

14.9. kuukausitapaaminen
Sosiaali- ja terveystoimialan apulaispormestari Sanna Vesikansa kertoi sosiaali- ja terveystoimialan kuulumisia.

12.10. kuukausitapaaminen
Lauttasaari seuran jäsen historioitsija Ville Elomaa kertoi Lauttasaaren katujen nimien taustoja.

9.11. sääntömääräinen syyskokous
Suomen ympäristökeskuksen tutkija Seppo Knuuttila kertoi Itämeren tilasta.

Muu toiminta

21.1. tutustumiskäynti
Hakasalmen huvilan Mieliala ˗ Helsinki 1939˗1945 -näyttely.

1.2. teatteriesitys
Helsingin kaupunginteatterin Vihainen leski

18.2. tutustumiskäynti
Pasilan Triplassa sijaitseva musiikkimuseo Fame

28.2. teatteriesitys
Kansallisteatterin Rikinkeltainen taivas

11.8. tapaaminen
ravintola Kasinonranta Paviljonki

24.10. teatteriesitys
Teatteri Avoimien Ovien Sontiainen

Kerhotoiminta

Ohjattua vesivoimistelua Liikuntaviraston Kampin uimahallissa kerran viikossa kahdelle ryhmälle kevät- ja syyskaudella 23 kertaa, tapaamisissa keskimäärin 12 osallistujaa/kerta.

Kuntosalitoimintaa EasyFit-salissa keväällä ja syksyllä 10 kertaa, keskimäärin 12 osallistujaa/kerta.

Pilatesta EasyFit-salissa keväällä 7 kertaa, keskimäärin 5 osallistujaa/kerta.

Muistikerho kokoontui 10 kertaa, keskimäärin 13 osallistujaa/kerta. Vetäjänä oli Sirkka-Liisa Koski.

Osallistuminen Helsingin kansallisen senioripiiri ry:n toimintaan

Helsingin kansallisen senioripiiri ry:n hallitukseen kuului puheenjohtaja Sirpa Asko-Seljavaara. Helsingin kansallisen senioripiiri ry:n kevät- ja syyskokoukseen osallistuivat Lauttasaaren kansalliset seniorit ry:n kevätkokouksessaan valitsemat edustajat puheenjohtaja Sirpa Asko-Seljavaara ja varapuheenjohtaja Asko Hynynen.

Talous

Lauttasaaren kansalliset seniorit ry:n yhdistyksen vuoden 2020 varsinaisiksi toiminnantarkastajiksi oli valittu Kari Harjula ja Leila Säde, varatoiminnantarkastajiksi Maire Granlund ja Marja-Liisa Pakaslahti.

Yhdistys teetti Ifolorilla vuoden 2021 kalenterin, johon varapuheenjohtaja Asko Hynynen otti Lauttasaari-aiheiset valokuvat. Kalenterin painosmäärä oli 61 kappaletta, ja sen tuotto oli 253,63 euroa.

Yhdistyksen taloudellinen tilanne käy selville tuloslaskelmasta 1.1.˗31.12.2020 ja taseesta 31.12.2020.

Lauttasaaressa 8.3.2021
Lauttasaaren kansalliset seniorit ry:n hallitus