Toimintakertomus 2018

LAUTTASAAREN KANSALLISET SENIORIT RY
VUOSIKERTOMUS VUODELTA 2018

1. Yleistä
Kansallisen senioriliiton toiminnan tunnuslause ”Seniorit nettiajassa” ohjasi yhdistyksemme toimintaa. Yhdistyksen kokoukset ja kuukausitapaamiset on voitu edelleen järjestää Lauttasaaren kirkon seurakuntalissa. Kirkon remonttikin on viivästynyt, joten saimme toimia seurakuntasalissa koko kauden. Vuoden aikana järjestetystä muusta ohjelmasta tarkemmat tiedot jäljempänä. Jäsenemme ovat myös voineet osallistua Senioriliiton ja Helsingin Senioripiirin sekä muiden helsinkiläisten yhdistysten tapahtumiin.

2. Hallinto
Vuonna 2018 kuului hallitukseen 7 varsinaista jäsentä: Sirpa Asko-Seljavaara, puheenjohtaja, Asko Hynynen varapuheenjohtaja ja nettivastaava, Leena Konkola, taloudenhoitaja, Kari Harjula, jäsenrekisterivastaava, Tuula Sivenius, matkavastaava, Kirsti Peuralinna, emäntä ja Orvokki Willberg, sihteeri. Hallitus kokoontui vuoden aikana yhdeksän kertaa. Hallitus suunnitteli ja päätti yhdistyksen varsinaisten kokousten ja jäsentapaamisten ohjelmasta sekä tutustumis- ja retkikohteiden valinnasta sekä vastasi niiden toteuttamisesta. Kokouksissa ja kuukausitapaamisissa tarjottu kahvi ostettiin seurakunnan Kirkkokahvilasta. Kahvileivät emäntä tilasi ulkopuoliselta toimittajalta. Hallituksen jäsenille ja vieraileville esiintyjille ei maksettu kokous- eikä esiintymipalkkioita.
Yli kymmenen vuotta vanhemmat säilytettäväksi määrätyt asiakirjat on vuoden aikana siirretty Porvarillisen Työn arkistoon Espooseen.

3. Jäsenistö
Yhdistyksen jäsenmäärä 31.12.2018 oli 148, joten vuoden aikana jäsenmäärämme kasvoi 18 jäsenellä. Osallistumisemme Lauttasaaripäivien Tallbergin Puistotien katujuhlaan toi meille sekä näkyvyyttä että uusia jäseniä.

4. Sääntömääräiset kokoukset
Yhdistyksen kevätkokous pidettiin 12.3.2018. Puheenjohtajaksi valittiin Juhani Mäntykoski ja sihteeriksi Orvokki Willberg. Kokoukseen osallistui 66 jäsentä.

Syyskokous pidettiin 12.11.2018. Kokouksen puheenjohtajana toimi Liisa Haimelin ja sihteerinä Orvokki Willberg. Kokoukseen osallistui 43 jäsentä.

5. Kuukausitapaamisten ja varsinaisten kokousten ohjelmat
8.1. Kuukausitapaaminen. Lauttasaaren historian asiantuntija, FM Ville Elomaa kertoi Lauttasaaren historiasta kuvin ja sanoin.
12.2. Kuukausitapaaminen. Pariisin kirjeenvaihtaja, kirjailija, ekonomi Helena Petäistö kertoi Emmanuel Macronista, Euroopan ihmemiehestä sekä uusimmasta kirjastaan
”Ranska, Macron ja minä”.
12.3. Kevätkokous. Aluksi kansanedustaja Ben Zyskowitcz kertoi ajankohtaisimmat kuulumiset eduskunnasta.
9.4. Teatteri Avoimien Ovien taiteellinen johtaja Heini Tola kertoi ohjelmistossaan olevista vahvoista naisista. Muusikko, laulava näytelijä Suvi Isotalo esitti ohjelmistoihin liittyvää musiikkia.
14.5. Lauttasaaren terveyskeskuksen ylilääkäri Liisa Grönhagen kertoi Terveyskeskuksen kuulumiset.
10.9. Terrorismin ja jihadismin tutkija ja tietokirjailija Atte Kaleva kertoi meille terrorismista ja tuoreimmasta kirjastaan ”Jihad ja terrori”.
8.10. ”Mauno - optimistinen pessimisti”, tohtori Kari Nars kertoi meille omiin muistiinpanoihinsa perustuvasta kirjastaan Koivistosta.
12.11. Syyskokous. Kokouksen aluksi apulaiskaupunginjohtaja Piia Pakarinen kertoi kouluja päiväkotitilanteesta Larussa.
10.12. Perinteinen puurojuhla.

6. Muu toiminta
20.1. Omatoiminen tutustuminen Helsingin tennispalatsin taidemuseossa (HAM) valokuvaaja Ola Kolehmaisen näyttelyyn ”Pyhiä tiloja” sekä kuvanveistäjä Pekka Kauhasen teoksiin. Mahdollisuus osallistua yleisöopastukseen.
17.2. Kansallisteatterin Willensaunassa ”Mestari ja Margarita”.
26.2. Opastettu tutustuminen Linnanmäen Sea Life - meri- maailmaan.
13.3. Kansalllisteatterin pienellä näyttämöllä ”Lemminkäinen”
24.3. Teatteri Avoimissa Ovissa ”Sudenmorsiain”.
5.4. Kansallisteatterin Willensaunassa ”Tyttö, joka käveli”.
3.5. Piirin kävely järjestettiin Lauttasaaressa.
7.5. Kevätretki suuntautui Kallvikiin, Kulttuurikeskus Sofiaan, jossa isä Ambrosius otti meidät vastaan ja kertoi ortodoksisen kirkon toiminnasta.
9.5. Kaupunginteatterin Arena-näyttämöllä ”Älä pukeudu päivälliselle”.
30.8. Syysretki Lappeenrantaan
11.9. Teatteri Arenassa ennakko ”Pullo Cavaa ja aurinkoa”.
16.9.Taidehallissa opastettu yleinen esittely brittiläisen nykytaiteilijan David Hockneyn
näyttelyyn.
27.10. Teatteri Avoimet Ovet Minna Canthin ”Papin perhe”.
7.11. Amos Rexissä opastettu tutustumiskäynti.
17.11. Kansallisteatterissa ”Musta Saara”.
18.12. ”Hyvää Joulua konsertti” Musiikkitalossa.

7. Kerhotoiminta
Ohjattua vesivoimistelua Liikuntaviraston Kampin uimahallissa kerran viikossa kahdelle ryhmälle kevät- ja syyskaudella.
Muistikerho jatkoi toimintaansa kokoontuen joka toinen viikko Sirkka-Liisa Koskisen vetämänä.

8. Osallistuminen Helsingin kansallisen senioripiirin toimintaan
Helsingin kansallisen senioripiirin hallitukseen kuului puheenjohtaja Sirpa Asko-Seljavaara.
Senioripiirin kevät- ja syyskokouksessa edustivat yhdistyksen kevätkokouksessaan tehtäviin valitut edustajat. Taloudenhoitajamme Leena Konkola on myös Piirin
taloudenhoitajana. Kaksi piirin yhdistyksistä on viettänyt vuosijuhliaan ja heille on lähetetty huomionosoituksenamme 30 euroa.

9. Talous
Yhdistyksen vuoden 2018 varsinaisiksi toiminnantarkastajiksi oli valittu Leila Säde ja Juhani Mäntykoski ja varatoiminnantarkastajiksi Pekka Kyröhonka ja Anneli Dahlberg-
Lahtinen. Yhdistyksen taloudellinen tilanne käy selville tuloslaskelmasta 1.1.-31.12.2018 sekä taseesta 31.12.2018.

4.2.2019